Nový Duster sa ukázal do detailu, konkurencii musel vyraziť dych!
Dacia Duster sa prechodom na ďalšiu generáciu opäť posúva na novú úroveň. Toto je sebavedomé, citlivo dizajnované a moderné SUV. Konkurencii musí naháňať strach.
Dacia Duster tretej generácie si zachováva kompaktné rozmery, ktoré sú kľúčové pre jej všestranné použitie. Základné rozmery zostali v podstate rovnaké (4,34 m dĺžka a 1,8 m šírka) a podľa automobilky umožňujú skvelú manévrovateľnosť v mestských podmienkach, zatiaľ čo poskytujú dostatok miesta pre pohodlie cestujúcich a prepravu batožiny. Pri zachovaní vonkajších rozmerov bol zvýšený vnútorný priestor, čo je výsledkom efektívneho využitia platformy CMF-B.
Svetlá výška nového Dusteru je optimalizovaná na 217 mm vo verzii 4x4, čo je jedna z najlepších hodnôt v jeho triede a umožňuje vozidlu bez problémov zvládať náročný terén. Čo sa týka nájazdových uhlov, Duster poskytuje 31° vpredu a 36° vzadu, čo sú hodnoty, ktoré zaisťujú, že vozidlo sa môže pohybovať v náročnom teréne bez obáv z poškodenia podvozku alebo karosérie. Bočný nájazdový uhol 24° tiež prispieva k lepším off-roadovým schopnostiam. V kombinácii s platformou CMF-B, ktorá zlepšuje stabilitu a jazdný komfort, je nový Duster navrhnutý tak, aby zvládal rôzne jazdné podmienky, od mestských ulíc až po náročné terénne trasy. Táto platforma tiež prispieva k nižšiemu hluku a menším vibráciám v kabíne, čo zvyšuje celkový komfort jazdy.
Nový Duster prichádza na trh s viacerými možnosťami motorizácie, pričom každá z nich je navrhnutá s ohľadom na rôzne potreby a preferencie vodičov. Medzi tieto možnosti patrí inovatívna hybridná verzia, moderný benzínový motor s mild hybridným systémom a efektívny dvojpalivový motor. Pohonná jednotka HYBRID 140, ktorú Dacia použila v modeli Jogger na začiatku roka 2023, sa teraz dostáva aj do nového modelu Duster. Vychádza z osvedčených technológií používaných v rámci Skupiny Renault a pozostáva z 1,6-litrového štvorvalcového benzínového motora s výkonom 94 k, dvoch elektromotorov (motor s výkonom 49 k a vysokonapäťový štartér/generátor) a elektrifikovanej automatickej prevodovky. Tá má 4 prevodové stupne pre spaľovací motor a ďalšie 2 pre elektromotor.
Táto kombinovaná technológia je možná vďaka absencii konvenčnej spojky. Regeneratívne brzdenie v kombinácii s vysokou kapacitou rekuperácie energie 1,2 kWh batérie (230 V) a účinnosťou automatickej prevodovky znamená, že až 80 % času jazdy v meste sa využíva v elektrickom režime, pričom úspora paliva v kombinovanom cykle predstavuje 20 % a v mestskom cykle až 40 %. Okrem toho vozidlo vždy štartuje v 100 % elektrickom režime.
Pohonné ústrojenstvo variantu TCe 130 je prvým, ktoré zákazníkom poskytuje prvú úroveň elektrifikácie ponúkanú značkou Dacia. Kombinuje 1,2-litrový trojvalcový benzínový motor novej generácie s turbodúchadlom pracujúci v Millerovom cykle (optimalizovaná účinnosť a znížené čerpacie straty) s ľahkým 48V hybridným systémom. Ten podporuje spaľovací motor pri rozjazde a akcelerácii a znižuje priemernú spotrebu paliva a emisie CO2 približne o 10 % (v porovnaní so spaľovacím motorom s rovnakým výkonom). Pôžitok z jazdy (zrýchlenie, akcelerácia) je v modeli TCe 130 vyšší ako v súčasnom modeli TCe 130 vďaka podpore, ktorú poskytuje tento systém: vozidlo je citlivejšie a jeho jazda je plynulejšia. Rekuperačné brzdenie dobíja 0,8 kWh batériu spôsobom, ktorý je pre vodiča úplne transparentný. TCe 130 je k dispozícii so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pre verzie 4x2 a 4x4.
Dacia je jediným výrobcom, ktorý ponúka dvojpalivový benzín a LPG pod označením ECO-G na všetkých svojich modeloch s vnútorným spaľovaním. Aj nový Duster využíva túto technológiu priamo z výroby, čo zaručuje bezpečnosť a spoľahlivosť. Pri prevádzke na LPG vypúšťa nový Duster ECO-G 100 v priemere o 10 % menej emisií CO2 ako ekvivalentný benzínový motor. Nový Duster je vybavený novými jazdnými asistentmi, ktoré spĺňajú najnovšie európske bezpečnostné normy: automatické núdzové brzdenie (mestské/prímestské s detekciou vozidiel, chodcov, cyklistov a motocyklov), rozpoznávanie dopravných značiek s upozornením na rýchlosť, zadný parkovací asistent, signalizácia núdzového zastavenia, upozornenie na opustenie jazdného pruhu, asistent udržiavania v jazdnom pruhu, monitorovanie koncentrácie vodiča a núdzové volanie (eCall). A aby Dacia svojim zákazníkom uľahčila život, pridala inteligentné tlačidlo "My Safety" na rýchly prístup k ich preferovanej konfigurácii jazdných asistentov.
Okrem štandardnej výbavy ponúka Duster nové technologické prvky ako 10.1-palcovú centrálnu dotykovú obrazovku, digitálny prístrojový panel a bezdrôtové pripojenie pre smartfóny. K dispozícii sú aj modulárne strešné lišty a systém príslušenstva Dacia YouClip. YouClip, nové smart príslušenstvo Dacia. Inžinieri spoločnosti Dacia vyvinuli YouClip, jednoduchý a šikovný systém, ktorý umožňuje prakticky a bezpečne pripevniť na kľúčové miesta v kabíne celý rad špecializovaného príslušenstva. Nový Duster je štandardne vybavený 4 (úroveň výbavy Essential) alebo 6 továrenskými upevňovacími bodmi YouClip (jeden na palubnej doske, jeden na strane spolujazdca, jeden na zadnej strane stredovej konzoly, dva v batožinovom priestore na ľavej a pravej strane a jeden na vnútornej strane dverí batožinového priestoru). Ďalšie 2 body môžete pridať pomocou voliteľného držiaka na opierku hlavy.
Môžu byť vybavené úložným vreckom, držiakom na smartfón obsahujúcim indukčnú nabíjačku alebo dômyselným systémom "3 v 1", ktorý kombinuje držiak na pohár, háčik na tašku a prenosné svetlo. Tento dômyselný systém 3 v 1 je štandardnou súčasťou modelu Duster Extreme. K dispozícii je aj držiak na dotykový tablet, ktorý možno pripevniť k príslušenstvu opierky hlavy. Všetko toto príslušenstvo kompatibilné s YouClip je k dispozícii v sieti Dacia.
Predaj nového modelu Duster odštartuje na jar budúceho roka a samozrejme nebude chýbať ani v ponuke nášho operatívneho leasignu.
ZDROJ: autobild.sk